Sunday, April 30, 2006

Perkongsian Ilmu dari Ummi Liza (pada 13/02/2006)

4 perkara dalam rumah yang menyebabkan malaikat rahmat tidak masuk:
1. rumah yang tidak dibaca al-Quran di dalamnya
2. rumah yang terdapat anak2 (remaja, dah baligh) yang derhaka kepadakedua ibubapanya
3. rumah yang tiada tetamu, kerana tetamu datang membawa rahmat dankita diwajibkan melayan tetamu spenuhnya selama 3 hari 3 malam.(note: lepas ni AU kena buat lawatan sebulan sekali gi rumah kawan2...potluck, hehehe tuan rumah jangan susah2, ala kadar..)
4. rumah yang ada patung, iaitu yang full-figure dari kepala sampaikaki, yang bagai diberi tempat istimewa dsbnya.- permainan patung anak2 diharuskan dengan syarat ianya tidak diletakdi tempat yang tinggi atau ditempat yang istimewa.

Sedikit ilmu diceduk dari bekas mufti terengganu (kakak ni dok t'ganu sat):-
kalau rumah kita boleh pagari rumah agar orang jahat jangan masuk kedalam rumah. tetapi sekarang anak2 kita yang keluar dari rumah danpelbagai musibah boleh menimpa. Jadi, kita perlu pagari anak kitadengan mengajar dia membaca sepotong ayat dari surah Yaasin, ayat 9,supaya Allah lindungi dia dari atas, bawah, kiri, kanan, depan danbelakang. Ayat ini diajar pada anak2 perempuan dan anak2 lelaki.

Sedikit ilmu diceduk dari Datuk Harun Din:-
Untuk menghadapi anak2 yang degil, dibacakan surah al-Hasyr, ayat21-24 dan dihembus pada ubun2 anak tersebut.(note: boleh juga dibaca pada suami/isteri yang bermasalah.. tapijangan disalahguna oleh suami agar isteri membenarkan suami kahwinlagi satu, hahaha..)

4 perubahan pada anak2 yang perlu diperhati dan juga perubahan yangperlu kita lalui:
1. sikap: mula menerima perubahan sikap pada anak dan kita perluberubah sesuai dengan perubahan anak2
2. kemahiran: kita kena keep pace dengan apa yang diketahuioleh anak2
3. imej: menjaga imej kita agar mudah dicontohi anak2(note: kalau tak mo anak selekeh, makayah pun tak boleh selekeh, hehehe)
4. motivasi: jika kita melihat kelakuan anak kita semakin kurangmemberangsang, kita perlu bersedia utk memotivasikan anak2 kita...

No comments: