Sunday, April 30, 2006

Kuliah bersempena Maal Hijrah 1426 (12 Feb 2006)

Kita di suruh menghayati/ mengetahui tentang peristiwa2 yg berlaku di bulan Muharram/Hijrah....
Contoh:- Peristiwa Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Yunus, Nabi Musa dan byk lagi peristiwa yang berlaku di zaman dulu lagi .

Konsep Maal Hijrah di Malaysia telah terpesong dan perlu diingatkan bahawa Maal Hijrah ada hubung kaitnya dengan hubungan kita dengan Allah, Rasul dan Agama Islam.

Sesiapa di kalangan kita membuat penghijrahan kerana Allah itu adalah yang paling bagus, setiap penghijrahan kita mestilah ada bersebab iaitu kerana Allah ....
Dalam konteks Nabi Muhammad di suruh berhijrah ke Medina adalah untuk memperkembangan agama islam dgn lebih meluas lagi ....

Nabi dapat menerapkan perasaan cintakan Allah ke dalam hati setiap penduduk di Medina dan penduduk di Medina sungguh mengkagumi dengan cara penyampaian Nabi.

Melalui penghijrahan Nabi juga kita dpt melihat berbagai perubahan di kalangan penduduk Medina di antara perubahan yg berlaku adalah :-
1. Nabi menjadi lebih terkenal dan ramai yang ingin mengetahui tentang Nabi.

2. Ramai pengikut Nabi yg sanggup meninggalkan kekayaan mereka dan memeluk agama islam dan mereka sudi berkongsikan harta mereka di antara satu sama lain ... Yg kaya mengkongsikan harta mereka dgn yg miskin.

3. Pada waktu Nabi mula-mula sampai ke Medina ada 2 puak yg bermusuh kaum Ansar dan Yahudi tetapi Nabi dpt mendamaikan kedua-dua pihak ini.

4. Pada masa yg sama juga org2 Yahudi ini memang suka menyelewang tentang Al-Quran suka menyesatkan kita dari mengikuti ajaran Nabi.

5. Nabi juga dapat mewujudkan sifat toleransi di antara satu sama lain....

(Notes from Shiela)

No comments: