Wednesday, May 06, 2009

Penghayatan Asma ul Husna - Al Quddus-Maha Suci,30 April 2009

Notes take: RAHAYU

Hakikat/hikmah di sebalik yg berlaku akibat penyucian hati, jgn sampai hati kecewa, kesal, tidak redha, kemurungan, ketidak cemerlangan.
Kita x mampu melihat hikmah disebalik dugaan tapi perkara itu harus dirasai dengan mata hati. Bersyukurlah bila kita diberikan RASA, bermakna Allah itu dekat dengan kita.

Ya Quddus- Suci, sempurna -Allah tiada cacat cela.

Kita manusia- berjiwa kotor. Bila hati kotor, penuh dengan prasangka buruk, kebencian dlm hati. Tidak dapat rasa kasih sayang Allah pasal jiwa kotor.
Manusia akan suka bila kita kaya, berpangkat, sihat tetapi ramai manusia meninggalkan kita bila kita susah, miskin, hina, sakit.
Sucinya cinta Allah pada hambanya tidak kira bagaimana keadaan hambanya. Tiada apa yang menyerupai kasih sayang Allah. Kita harus menerima hakikat bahawa manusia ini tidak suci. Bila kita menerima hakikat bahawa manusia tidak sempurna, adanya sifat memafkan di kalangan manusia.
Bila kita mengenal Allah, mudah kita hidup dalam dunia yg fana ini.

Manusia harus,
1) Suci dari penyakit hati
Sombong, ego, bongkak-akan membawa kehancuran. Biasanya perasaan benci akan timbul terhadap org susah di mana hilang rasa kasihan, hilang rasa menolong, hilang rasa simpati. Yang ada rasa gah & ego. Timbulnya penyakit mengumpat, merendah-rendahkan, memperlekehkan.
Cara utk dihilangkan perasaan: Mohon/berdoa...Ya Allah, Ya Qudus, bersihkan hati 2 kita yang kotor... (maaf, Prof baca cepat sangat, x sempat salin).
Bila berdoa, dan Allah perkenankan doa kita, cara Allah... Allah akan ambil sebahagian kekayaan kita, sebahagian pangkat kita, letakkan kita dalam keadaan tidak berdaya. Tetapi kena ingat, kasih sayang Allah tetap mengalir dalam tubuh kita. Dan inilah cara Allah menyucikan diri kita.

2) Sucikan jiwa dr berhala
berhala nafsu
kemewahan, keselesaan sukar utk dibuang. Kita utamakan keselesaan, cara makan, kenderaan mewah disebabkan nafsu.Hakikat yg menuntut pengorbanan. Minta Allah sucikan kita dr nafsu. Cara Allah, dimiskinkan kita semiskin-miskinnya sehingga tidak mampu hendak membeli. Apabila Allah mencintai hambaNya, dimiskinkanNya kemudian diambil keluargaNya. (Diambil keluarga tidak semestinya kematian, tetapi penghinaan dr keluarga sebab kemiskinan yg dialami).
Bersyukurlah dengan kemiskinan. Rasulullah & para Nabi selalu berdoa supaya mati dalam keadaan miskin.
Jangan bimbang bila Allah ambil harta kita, jangan bimbang bila kita dihina org sebab kita miskin kerana inilah caranya Allah menyucikan hati/diri kita.
Ramai org membina rumah anak yatim kerana wang ringgit. Tipudaya syaitan menyebabkan kita berfikiran bahawa penting nya wang ringgit.
Ingatlah, wang ringgit tidak bernilai ketika Allah mengambil kesihatan. Yang memberi rezeki Allah Ya Razzaq.
(Prof ada bercerita berkenaan seorang ustaz yg tidak ada akaun bank, tetapi kerjanya hanya menolong org, Allah bg keizinan untuknya mengerjakan umrah setiap tahun).
Jutawan yang tidak bahagia, jiwanya cemas. Harta & wang ringgit tidak memberikan kebahagiaan. Kebahagiaan itu adalah berapa dekatnya kita dengan Allah. Redha dan rela atas apa sahaja yang diuji. kemiskinan, kehinaan, kesempitan-itulah kebahagiaan.

3)Menyucikan fikiran dan salah tanggapan
Bila fikiran bersih/suci kita nampak hikmah, perkara yg positif. Melihat masalah sebagai cabaran. Ujian sebagai proses memberi kekuatan dan ketabahan. Hati manusia mudah lalai, kita merintih bila tiada sesiapa disekeliling kita. Kesilapan kita lagi, melihat orang menolong org sebagai hina.
Hendaklah berdoa supaya dibukakan hijab kerana kejahilan melihat status orang. Jangan tersilap dengan tipudaya syaitan.
Nasihat kepada org miskin: supaya dia redha dengan kemiskinan, berdoa supaya diberikan rasa selamat, tenangkan jiwa kerana mereka tergolong dalam golongan orang yang dilihat oleh Allah.Doa supaya ditabahkan hati dalam melalui proses pembersihan hati kerana proses ini amat menyakitkan.

Allah Ya Salam- Maha memberi kesejahteraan-jiwa, jasmani & pemikiran
Maha penyembuh
Manusia sering gelisah, kecewa, sakit jiwa (jiwa sakit bila diselubungi kekesalan, kekecewaan dan tidak meminta ketenangan). Mereka sering mencari jalan pintas.Seperti meninggalkan Allah, menjauhkan diri dari Allah & tidak kenal siapa Allah. Ramai org sakit jiwa kerana tidak kenal siapa Allah.Orang ini yg disakitkan jasmani tetapi tidak mampu mohon kesejahteraan kepada Allah bahkan utk dirinya sendiri.
Apabila sakit, mohonlah kepada Allah kerana Allah adalah pakar dalam segala penyembuhan penyakit.

Amalan klu x sihat (Baca Asma Ul Husna, minimum 7x, hembus dlm air, bagi minum).
insyaallah. Prof kata, 90% penyakit barah adalah dr perbuatan sihir. Ketumbuhan dtg nya dr makanan yg tidak halal. Wallahualam.

Sejahtera kepada pemikiran, jgn dengki dengan kejayaan org, minta/mohon Allah bg kita lihat dengan mata hati. Klu ada org jatuh miskin, doakan dia tabah.

Hidup kerana Allah, perjuangan Nabi dan Rasul.

Maaf klu Ayu tersilap ambil notes. Mana yg mcm pelik tu, tolong beritahu, & perbetulkan.

Wallahualam.

Next kuliah 21 Mei 2009.

No comments: